 |
طرح درس |
 |
بسمه تعالی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
معاونت آموزشی
طرح دوره: دوره 23 ترم 3 کارشناسی ارشد گفتار درمانی
|
گروه آموزشی: گفتار درمانی
|
نوع واحد درسی : نظری/ عملی
|
میزان واحد درسی : 2 واحد
|
هدف کلی درس : ارتقاء دانش، آگاهی و توانایی نقد و بررسی متون به منظور دستیابی به نظرگاه های جدید در آسیب شناسی، ارزیابی و استراتژی های درمانی کودکان و بزرگسالان دارای ناروانی های گفتار
|
اهداف رفتاری :
از دانشجویان محترم انتظار می رود در پایان این درس قادر باشند:
* ماهیت اختلالات روانی گفتاررا توضیح دهد.
* سطوح (انواع) لکنت را شناسایی و مقایسه کند.
* اتیولوژی لکنت را پیرو دیدگاهها ی مطرح تفسیر کند.
* ماهیت، علت ،تشخیص و درمان پریده گویی را تفهیم کند.
* روش های سنجش لکنت را از لحاظ کمی و کیفی ارزشیابی کند.
* یافته های نوین لکنت را مبتنی بر تحقیقات دهه گذشته قضاوت کند.
* روش های درمان شناختی وگفتاری لکنت کودک و بزرگسال را اجرا کند.
* گروه درمانی لکنت بزرگسال را مطابق اصول و شرایط آن با مهارت انجام دهد.
|
روش تدریس : سخنرانی ، بحث و گفتگو (نقد و بررسی مطالعات)، پرسش و پاسخ و نمایش اسلاید
|
روش ارزشیابی:
* شرکت فعال وحضور بموقع سرکلاس 5% نمره
* گزارش فعالیت کلاسی (دو مقاله) 35% نمره
* امتحان پایان ترم (تشریحی) 60% نمره
|
تکالیف درس: متناسب با محتوی و اهداف درس
· توصیف ناروانی گفتار، علت شناسی آن و سطوح لکنت
· عوامل سرشتی در لکنت، عوامل رشدی، محیطی و یادگیری لکنت
· سنجش و ارزیابی لکنت، نقد و بررسی مطالعات و یافته های نوین لکنت
· پروتکل درمانی لکنت؛ درمان جامع و تلفیقی، بازسازی شناختی و درمان گروهی
|
اهم منابع جهت مطالعه :
(1پایگاههای اطلاعاتی و موتورهای جستجویی:, Proquest, Google scholar, Pub med, Irandoc, Atlavista, Scopus Science direct
2) Stuttering: An integrated, Approach to its nature and treatment (2014), Barry Guitar.
|
|
|